25 Mayıs 2011 Çarşamba

TurkiyeAyakkabi.com

İletişim araçları tarihin gelişimine bağlı olarak zamanla çok büyük değişimler geçirmiş. Tarihsel kayıtlara bakıldığında insanların birbirlerine iletmek istedikleri mesajları önce çok ilkel yollarla; örneğin mağara resimleri ve dumanla haberleşme, vb. daha sonra da yazının keşfedilmesiyle nispeten daha modern yollarla ilettiklerini görüyoruz. Çağımızda ise artık teknolojinin başdöndürücü bir hızla gelişmesiyle önce telgraf, telefon daha sonraları ise televizyon ve bilgisayarın keşfiyle yepyeni bir boyut kazanmıştır. İşte internet de bu gelişmenin geldiği en son aşama.

Bizim, ayakkabı sektörü olarak maalesef teknolojiyi yeterince takip ettiğimiz ve uyguladığımız söylenemez. Böyle bir ortamda TurkiyeAyakkabi.com gibi portalların sektöre öncülük etmesini şahsen çok önemsiyorum. Bunun için de bundan böyle 15 günde bir yazılarımla bir söyleşi niteliğinde sizlerle burada buluşacağım.

"Ayakkabı" kelimesi Türk Dil Kurumu sözlüğünde "Genellikle sokakta giyilen ve altı kösele, lastik vb. dayanıklı maddelerden yapılan giyecek, başmak, pabuç" olarak tanımlanıyor. Yeryüzünde yaşayan her insan, kendi yaşadığı iklimsel , coğrafi, kültürel, sosyal ve ekonomik şartlara göre değişkenlik gösterse de mutlaka bir çift ayakkabı giymekte. Ve ayakkabılar diğer giyim eşyalarından farklı olarak insanın üzerinde taşıdığı değil, insanı üzerinde taşıyan bir ürün. Durum böyle olunca ayakkabıda dayanıklılık kalite anlayışının en önemli maddesi olarak önümüze çıkıyor. Ayrıca insan ihtiyaçlarının ön planda olduğu ilk çağlarda olmayan bir kavram olan "moda" günümüzde toplumların giyim şekillerinin oluşmasında en büyük etken. Ayakkabı üretimi günümüzde bu iki kavram olmadan anlaşılamaz.

Ayakkabıya iktisadi bir ürün olarak baktığımızda ise şunu görüyoruz. İnsan ihtiyaçları sonsuz ama bu ihtiyaçları karşılayacak kaynaklar sınırlı. Üstelik yeryüzündeki insan sayısı gitgide artıyor; buna karşın kaynaklar gitgide azalıyor. Ayakkabı da bir ihtiyaç maddesi olarak sınırlı kaynaklardan üretilmek zorunda. Geçmişten farklı olarak, ulaşım ve iletişim imkanlarının günümüzde çok ileri boyutlara ulaşmasıyla lojistik ve enformatik problemlerin minimuma inmesi neticesinde moda kullanımıyla ekonomi globalleşti. Bu öyle boyutlara ulaştı ki bugün örneğin bir İngiliz firması Fas'taki bir firmaya satacağı malları bir Türk firmasına sipariş verebiliyor ve o Türk firması da bu malları Mısır'da ürettirip Fas'a yollayabiliyor. Böyle bir ticarette ne malı satan ne de alan son ürünü görüyor.

Aykut Büyükekşi

KAYNAK: www.turkiyeayakkabi.com

Hiç yorum yok: